Nutella startte onlangs een Franstalige reclamecampagne ‘Zeg het met Nutella‘. Gebruikers kunnen de pot met chocoladepasta voorzien van eigen inbreng en ‘delen met wie je liefhebt’. Gebruikers stuitten echter op een waslijst met woorden die de website van Nutella niet blijkt te accepteren. Tussen vloeken, drugs en gewelddadige termen prijkt het woord ‘lesbisch’.
Ook woorden als ‘obesitas’, ‘kanker’, ‘diabetes’ en ‘palmolie’, het controversiële ingrediënt van de pasta, zijn niet toegestaan, net zo min als ‘moslim’ en ‘joods’. De woorden ‘homo’ en ‘christen’ zijn wel oké. Reden: de firma wil dat mensen het potje gebruiken als communicatiemiddel om enthousiasme uit te stralen. Woorden die voor reuring kunnen zorgen, worden geweerd. ‘Lesbisch’ zorgt kennelijk voor ophef, vindt Nutella, ‘homo’ niet. Net zoals ‘joods’ en ‘moslim’, terwijl ‘christen’ geen bezwaar oplevert.
Lees ook:Facebook verplicht drag queens om hun eigen naam te gebruiken
Lees ook:Halal zoekmachine blokkeert homo-woorden
Lees ook:Ben je homo? Facebook weet meer dan je denkt
Lees ook:Woord als ‘gay’ taboe in Sony’s virtuele wereld
Lees ook:Tv-Tip – Pride Parade Jerusalem