Van naakte mannen tot ‘gay art’ – IHLIA lezingen in de OBA

@Erik Feenstra

@Erik Feenstra

Als opmaat naar de Europride verzorgt IHLIA lezingen waarin de relatie tussen LHBT en kunst, sport, fantasy & games, huwelijk en activisme centraal zal staan: op donderdag 7 – 14 – 21 juli en 28 juli en 4 augustus. De lezingen vinden plaats in de Simon Carmiggeltzaal (6e verdieping van de OBA, Oosterdokskade 143), lezingen beginnen om 20.00 uur en duren ongeveer een uur. Daarna is er ruimte voor dialoog. De toegang is gratis. Reserveren: [email protected] o.v.v. datum + titel lezing.

7 juli: HOMOGRAPPEN EN VOETBALPOTTEN; OVER SEKSUELE DIVERSITEIT EN SPORT, door Agnes Elling

‘Homo’s kunnen niet voetballen en potten zijn oververtegenwoordigd in echte ‘mannensporten’. Wat is er waar van dergelijke stereotypen? Elling gaat in op feiten en ontwikkelingen ten aanzien van de acceptatie van de roze medemens in de sport, nog steeds een van de meest homofobe sectoren van de samenleving. Elling is senior-onderzoeker bij het Mulier Instituut. Haar expertise ligt o.a. bij de betekenisgeving en mechanismen van in- en uitsluiting in de sport.

 14 juli: FANTASTISCHE SEKS; OVER DE SPEELRUIMTE VAN LESBO’S, HOMO’S, EN ANDERE LOVERS IN FANTASY EN VIDEO GAMES, door Isabel Hoving

Hoving: ‘Je zou verwachten dat makers van fantasy en video games net zoveel fantasie zouden steken in het verbeelden van seksuele diversiteit, als in het verzinnen van hun rijkdom aan elven, demonen, en vampiers. Maar helaas: elk medium heeft z’n beperkingen, naast z’n mogelijkheden. Ik wil voorbeelden bespreken van digitale homoromances, literaire triootjes met aliens, interseksgoden en toevallige lesbo’s. Wat vinden we hoopgevend en verrassend? Waar bezorgt de verbeelding van fantastische seks ons hoofdpijn?’ Hoving is auteur van young adult literature en onder meer diversity officer van de Universiteit Leiden.

 21 juli: TROUWEN VOOR HET HUWELIJK, door David Bos

De openstelling van het burgerlijk huwelijk voor paren van gelijkgeslacht geldt als een triomf van homo-emancipatie en secularisatie. Dat Nederland als eerste land ter wereld ‘homohuwelijken’ mogelijk maakte, wordt verklaard uit ontkerkelijking en de onttroning van confessionele partijen. Toch was het juist het CDA dat als eerste voorstelde alternatieve ‘tweerelaties’ te erkennen, iets dat toen werd weggelachen door de homobeweging en links. Sterker nog: al in de jaren ’60 werd in kerkelijke kringen voorgesteld om ‘homofiele’ relaties in te zegenen, en af en toe gebeurde dat ook. Hoe bestaat het dat onze herinnering aan de geschiedenis van ‘het homohuwelijk’ zo vertekend is? David Bos bespreekt drie geruchtmakende gevallen uit de jaren ’60-’70. Hij doceert sociologie aan de UvA en deed hij onderzoek naar de sociale acceptatie van homoseksualiteit in Nederland.

28 juli: VAN HOMOPHIEL NAAR GAY; EEN TIJDLIJN VAN LHBT-ACTIVISME, door Martien Sleutjes

De roze beweging in Europa heeft lang een Europees actiemodel gebruikt. Het in Nederland uitgevonden begrip ‘homophiel’ (de totale mens, niet alleen de seksuele mens) paste daar bij. In Amerika ontstond in 1969 een nieuwe, radicalere beweging: Gay Liberation Movement. Met coming out en jaarlijkse Pride-marsen waren ze zeer succesvol in het bevechten van gelijke burgerrechten. Dat werd door de overwinning van Anita Bryant in 1977 teruggedraaid en veroorzaakte een schok in de hele westerse roze wereld. Het actiemodel van de Amerikanen werd ook in Europa standaard. In Nederland houden we nog stand met het begrip ‘Roze Zaterdag’, maar eigenlijk houden we sinds 1977 in het laatste weekend van juni een Gay Pride-mars zoals ook de rest van de wereld. Sleutjes is historicus met een specialisatie in homo/lesbische geschiedenis.

4 augustus: KUNST MET EEN ROZE RANDJE; OFWEL HOE DE ONUITSPREKELIJKE ZONDE WERD VERBEELD, door Krzysztof Dobrowolski-Onclin

Wat is LHBT-kunst precies? Is het voldoende dat een kunstenares lesbisch is om haar werk automatisch zo te bestempelen? Valt Sluijters’ schilderij van twee kussende vrouwen uit 1906 daarbinnen, losgerukt uit alle context? De lezing biedt een chronologisch overzicht van kunst met een roze randje door de eeuwen heen: Griekse keramiek, Michelangelo’s naakten, lesbische rococo-softporno en hedendaagse kunstenaars. Rode draad is de vraag of homoseksualiteit wel hetzelfde is wat wij er nu onder verstaan en hoe die in de loop der tijd in de kunst werd voorgesteld; met als hamvraag: Is dit nou kunst? Dobrowolski-Onclin is studeerde kunstgeschiedenis en Franse letterkunde en geeft sinds 2006 cursussen en lezingen over kunstgeschiedenis. Een van zijn specialisaties is LHBT-kunst.

Lees ook:IHLIA-lezingencyclus als opmaat Europride 2016
Lees ook:Gay Games 2014 in Cleveland
Lees ook:Gay Games Keulen stevenen af op succes
Lees ook:European Snow Pride 2014
Lees ook:World Outgames in Kopenhagen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>