Spetterend begin Haarlem Roze Week met Dolly Bellefleur en La Cage au Dol

IMG_20160508_202209-240x150Zondagmiddag 1 juli swingde de Kleine Zaal van de Haarlemse Philharmonie tijdens de eenmalige voorstelling La Cage au Dol. Menigeen had Dolly Bellefleur gehoorzaamd en betrad de zaal in roze outfitjes. ‘Welkom op mijn Roze Planeet, of je nu homo bent of straight’, zong ‘Frau Antje van het Verkeerde Kantje’, sinds 22 jaar haar lijflied. Samen met de Duitse Hilde Hilbrand en de Nederlandse Mieke Stemerdink en La Sirène (als Marlène Dittrich) trakteerde Dolly de uitverkochte zaal op roze strijdliederen, gay discosongs, smartlappen, schwule schlagers en luisterliedjes. ‘La Cage au Dol’ doet niet onder voor beroemde (al dan niet roze) Berlijnse cabaretvoorstellingen. De show was vorig jaar al een paar keer in een bescheidener setting te zien, zou niet misstaan op de jaarlijkse Parade en hopelijk blijft het in het theater niet bij deze ene voorstelling.

 

‘Soms stelt een journalist van een kwaliteitskrant me de slotvraag: ‘Hoe is het nou om in een verkeerd lichaam te zijn geboren?’ Hilariteit alom, toen Dolly dat vertelde, want echte kenners weten dat ze alleen óp toneel te zien is, als act. Ooit verzorgde haar broer Ruud een Mosse-lezing over de geschiedenis van travestie in Nederland. Hij brak daarin een lans voor live acts en veegde de vloer aan met playbackende travo’s die vooral of-stage in hun outfitjes rondrennen. Ruud is Ruud (of-stage) en Dolly is Dolly (on stage): langbenig, met hilarische uitdossingen, geestig, adrem en toch charmant én: ze zingt live. Misschien mist ze wel eens een inzet of zit de begeleiding er een keertje naast, maar dat maakt de show juist charmant: live, gedegen ingestudeerd, maar geen gelikte musicalproductie.

De begeleiding speelde indrukwekkend, met afwisselend Jan Robijns, Eric Lensink en Kees van Zantwijk aan de piano, de twee Nederlandse dames hadden stemmen als klokken (Mieke Stemerdink kreeg het dak eraf toen ze ‘Naturträne’ van Nina Hagen zong), het toneelbeeld zag er goed uit, de belichting was subliem en de show liep op rolletjes (alle lof voor Roeland van Spaandonk achter de schermen). De voorstelling was met recht de spetterende aftrap van de Roze Week Haarlem, in aanloop naar Roze Zaterdag op 7 juli. En niks tegen travo’s, drags, transseksuelen en transgenders, maar op theatergebied was, is en blijft Dolly voor mij de beste travo-act van Nederland.  

Lees ook:Dolly Bellefleur met La Cage au Dol in Philharmonie Haarlem
Lees ook:Dolly Bellefleur met ‘La Cage au Dol’ in Philharmonie Haarlem
Lees ook:Dolly Bellefleur viert 25-jarig artiestenjubileum op 16 november met voorstelling ‘La Cage au Dol’
Lees ook:Debuut Dolly Bellefleur als Ruud Douma: ‘There was a boy’
Lees ook:Reprise ‘There was a boy’ – Ruud Douma, de ‘man achter’ Dolly Bellefleur

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>