Vrolijke boel bij opening expositie Dolly Bellefleur

IMG_20160505_145030Zaterdag 7 november 2009 was Dolly Bellefleur de ster op haar eigen expositie over haar twintigjarig jubileum. Die werd officieel geopend in de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA): ‘Van hem naar haar naar Hippolytushoef’. Het werd een vrolijke boel: theater ‘t Woord zat bomvol, tot op de trappen en op de vloer voor het podium aan toe. ‘Dit heb ik hier nog nooit meegemaakt’, zei de directeur van de OBA tijdens zijn openingsspeech. ‘Het mag eigenlijk niet, maar ik heb iedereen binnengelaten.’ De zaal applaudisseerde luid: het stond symbool voor de roze medemens: een tikje anarcho, tegendraads, een beetje ‘anders dan anderen’, maar vooral: enthousiast.

 

Iets waar de polderdiva wel raad mee wist. Om de tijd te doden, terwijl de laatste gasten in de zaal werden gepropt, oefende zij met het publiek alvast haar openingsapplaus. Ze werd ondervraagd door Karin Spaink, aan wie de diva ooit voor het eerst voor een feestje ‘was verkocht’, zei ze zelf, ‘vriendinnen noemden haar hutspot. Ik stond dan ook maar met een pan hotspot voor de deur.’ Woordspelingen waren altijd één van Dolly’s troeven. ‘Ik ben Frau Antje van het verkeerde kantje’, of de titel ‘Van hem naar haar naar Hippolytushoef’: een toespeling op haar geboorteplek. Het zegt ook iets over de ster zelf: Ruud Douma en zijn alter ego Dolly, privé en werk, houdt hij/zij strikt gescheiden. ‘Ben je blij met je alter ego?’ vroeg Spaink. ‘Ik wel, maar Ruud minder’, antwoordde de hooggehakte blondine. Hij moet haar spullen zeulen, boodschappen doen, zij hoeft alleen maar te schitteren en beroemd te wezen.

 

Een andere troef zijn eigen teksten op bestaande songs, zoals: ‘Ja dat is Peter’, een persiflage op Balkenende. Dat lied zou ze zingen tijdens een PvdA bijeenkomst, maar de top stak daar op het laatste moment een stokje voor: Dolly zou de splijtzwam in de formatiebesprekingen kunnen zijn. Mannenkoor Manouvre zong twee liederen en samen met Dolly ‘The Rose’, het lijflied van de aidsbeweging, met op de achtergrond projecties van foto’s  van overledenen. Want naast jool en jolijt fungeert Bellefleur ook al jaren als boegbeeld in de strijd tegen aids: ze ‘voelt zich schuldig dat zij er nog is, terwijl zóveel leeftijdgenoten op jonge leeftijd moesten sterven’, is op de tentoonstelling te lezen. De expositie is een bonte mengeling van haar eigen leven, het tijdsbeeld om haar heen, kunst, foto’s, knipsels, memo’s, kostuums en zelfs een wieg vol appels: bellefleurs. De tentoonstelling is tot en met 7 januari gratis te bekijken tijdens de openingsuren van de OBA, dagelijks van 10.00 tot 22.00 uur, bij IHLIA-Homodok op de zesde etage.

Lees ook:Dolly in zonnetje gezet bij opening Gay Pride Amsterdam
Lees ook:Expositie Twintig Jaar Dolly Bellefleur
Lees ook:Dolly zoekt materiaal voor Dolly-expositie
Lees ook:Reprise ‘There was a boy’ – Ruud Douma, de ‘man achter’ Dolly Bellefleur
Lees ook:War on Drags: Facebook poeiert Dolly Bellefleur eruit

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>