Goede voornemens steeds individueler – wat is er over van sociale voornemens?

@Erik Feenstra

@Erik Feenstra

De top-3 goede voornemens voor het nieuwe jaar zijn bekend: ‘meer sporten en bewegen’, ‘gezond(er) leven en eten’ en ‘zelfontwikkeling’. Onderzoek naar de historie van goede voornemens, door Kantar Public (voorheen TNS NIPO) in opdracht van Zilveren Kruis, laat zien dat we vroeger met meer sociale voornemens het nieuwe jaar in gingen. Circa tweederde van onze voornemens zijn vandaag de dag individualistisch van aard. Dit terwijl sociale interactie juist grote invloed heeft op de gezondheid. ‘Drie jaar geen sociaal contact is ongezonder dan drie jaar slecht eten’, aldus Beate Volker, Hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zilveren Kruis wil Nederlanders hier bewust van maken en hen stimuleren om naast gezonde, individuele voornemens ook met sociale voornemens 2017 in te gaan (bron: persbericht).

Sociale voornemens zijn gezond

Investeren in de mensen in je buurt en contact met partner, familie of vrienden draagt bij aan een goede gezondheid. Volker: ‘Samen staan we letterlijk sterk. We voelen ons fijner en zijn ook gezonder. Sociaal contact is goed voor de bloeddruk en het afweersysteem en werkt stress verlagend.’ Nederlanders zijn zich hier maar beperkt van bewust: 42 procent van de respondenten van het onderzoek ziet geen tot nauwelijks verband tussen het face-to-face onderhouden van sociale contacten en een goede gezondheid. Volgens Volker is dat ‘een gevolg van de vergevorderde individualisering: voornemens voor het nieuwe jaar richten zich meer op het ‘momentje voor jezelf’ dan op contact met anderen. Dit is kennelijk een verschuiving ten opzichte van vroeger. Hier valt nog veel te halen voor een gezonder Nederland.’
Belang van sociale contacten
Goede voornemens zoals sporten, stoppen met roken, gezond leven en overgewicht verliezen, deden eind jaren ’90 hun intrede en zijn sindsdien de voornaamste doelen voor het nieuwe jaar. ‘Natuurlijk moedigen wij het aan dat mensen werken aan een goede gezondheid. Met onze vergoedingen en services bieden we daarbij een extra steuntje in de rug, zoals met Actify. Het is een mooi inzicht dat sociale voornemens zoals meer aandacht voor familie, vrienden en (on)bekenden ook een positief effect hebben op de gezondheid’, aldus Zilveren Kruis-voorzitter Norbert Hoogers.

Goede voornemens volgens wetenschappelijke experts
Samen met drie sociale wetenschappers heeft Zilveren Kruis gekeken naar goede sociale voornemens die bijdragen aan een beter 2017.
1. Investeer in je sociale omgeving zoals je buren. ‘Mensen zijn sociale wezens, groepsdieren. Het is belangrijk om verbondenheid te hebben met anderen, zoals je gezin, vrienden en buren. Wanneer mensen dit niet ervaren gaat het psychisch snel slechter en ondervinden mensen stress en spanning. Dit is niet goed voor je gezondheid’, volgens Edwin Boezeman, sociaal- en organisatiepsycholoog aan de Universiteit van Leiden.
2. Besteed gerichte aandacht aan je kinderen en partner. ‘Aandacht is steeds vaker versnipperd o.a. door social media. Kinderen hebben gerichte aandacht nodig. Dit is belangrijk voor hun sociale en emotionele ontwikkeling en daarmee voor hun gezondheid’, vertelt Rien van IJzendoorn, Hoogleraar gezinspedagogiek aan de Universiteit Leiden.
3. Laat social media face-to-face contact niet vervangen. ‘Gebruik het als extra contactmoment. Werken aan een goede gezondheid is niet alleen een individuele bezigheid, zoals gezond eten en meer bewegen. Goed en gezond in je vel zitten vereist ook een sociale inspanning’, aldus Beate Volker, Hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Lees ook:AmsterdamDiner zet eerste stap voor uniek project
Lees ook:Schorer Publieksdag 2010
Lees ook:Kort & raarr..
Lees ook:Levensverwachting mensen met hiv ‘bijna normaal’
Lees ook:Antidepressiva: The Wizz – A brand new day

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>