Onderzoekers stap dichterbij vaccin tegen aids

Onderzoekers van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam en de Cornell University in New York lijken een stap dichterbij te zijn gekomen in de ontwikkeling van een vaccin tegen aids. Na 17 jaar onderzoek is het ze gelukt om antistoffen op te wekken die besmetting met het aids-virus kunnen tegenhouden. Dat hebben ze gepubliceerd in het vakblad Science

Hiv zit in een zogenoemd ‘envelopeiwit’ verpakt. Een vaccin moet het lichaam een seintje geven om met antistoffen het eiwit onschadelijk te maken. De onderzoekers wisten een eiwit te maken dat erg lijkt op het envelopeiwit, dat de juiste afweerreactie van het lichaam lijkt op te roepen. Dat bleek uit tests op proefdieren. De eiwitten die in eerdere vaccins zaten,. lijken niet genoeg op het envelopeiwit.

Viroloog Rogier Sanders van het AMC waarschuwt dat de strijd tegen hiv ‘nog niet gestreden is’. Het virus ‘verandert steeds. de variatie is vele malen groter dan bij het griepvirus, waardoor al elk jaar een nieuw vaccin gemaakt moet worden’, aldus Sanders. Het vaccin dat nu gemaakt is, is actief tegen twee stammen van het aidsvirus. De wetenschappers zoeken nu een antwoord op de vraag hoe ze antistoffen kunnen opwekken die zoveel mogelijk stammen aanpakt.