Hiv uit de kast: campagne om stigma rond hiv weg te werken

In de aanloop naar Wereld Aids Dag op dinsdag 1 december ‘komt hiv uit de kast‘. Stichting Hello Gorgeous en de Hiv Vereniging Nederland laten zien hoe leven met hiv er tegenwoordig uitziet met de lancering van de Hiv uit de kast campagne op 19 november aanstaande. Nederland telt ruim 19.000 mensen die bekend zijn met hun hiv-infectie. Daarbij zijn er nog enkele duizenden die niet op de hoogte zijn van hun positieve hiv-status. Dankzij effectieve medicatie valt er in het algemeen prima met hiv te leven. Mensen met hiv ervaren echter nog steeds veel onwetendheid en een gebrek aan kennis aangaande hiv onder de algemene bevolking (bron: persbericht).

Alexander Pastoors, voorzitter Hiv Vereniging Nederland: ‘Deze campagne is een uniek initiatief van de hiv-community zelf.  Door  deze  campagne  krijgt  hiv  een  persoonlijk  en  hedendaags gezicht. Hardnekkige mythes en vooroordelen over hiv worden ontkracht en onder de aandacht van een breed publiek gebracht.’ Centraal in deze publiekscampagne staan mensen met hiv die er open over zijn. Geen fotomodellen, maar rolmodellen. Uit onderzoek blijkt dat meer zichtbaarheid van hiv en mensen met hiv ervoor zorgt dat stigma en onwetendheid afnemen. Op hivuitdekast.nl vertellen zes mensen hoe het is om nu met hiv te leven: Anne, een jonge moeder en Eliane, een Afrikaanse vrouw en moeder van drie kinderen. Ronald en Jeffrey zijn twee homomannen en Kenny is een heteroman.

Tenslotte is er Ivanka, een vrouw die graag uit de kast zou willen komen met hiv, maar bang is voor reacties van onder andere haar familie. Veel mensen met hiv durven, willen of kunnen (nog) niet open zijn. Oscar Hammerstein, bestuurslid Hello Gorgeous en zelf hiv-positief: ‘Mensen met hiv willen dat het oude beeld van hiv wordt bijgesteld. Als het grote publiek zich laat informeren, komt dat uiteindelijk ook mensen met hiv ten goede.’ De campagne bestaat uit de website en megaposters die vanaf 23 november twee weken lang in de vier grote steden van ons land te zien zullen zijn. Ook is er een speciale editie van Hello Gorgeous Magazine, het enige tijdschrift over leven met hiv in ons land. Het verschijnt in een oplage van 15.000 exemplaren dat breed verspreid zal worden. Op 1 december (Wereld Aids Dag) zullen er ook een aantal acties plaatsvinden.

Lees ook:Hiv niet over te dragen bij succesvolle behandeling
Lees ook:Nieuwe glossy maakt hiv bespreekbaar
Lees ook:Voor veel jongeren is leven met het stigma erger dan het virus
Lees ook:Hiv niet overdraagbaar als het virus onmeetbaar is
Lees ook:Aidsfonds trekt campagne ‘het virus dreigt te winnen’ terug

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>