Stierenvechter adverteert met homodrankje // Politiek & emancipatie

Stierenvechten heeft niet bepaald een roze imago, of het moet zijn vanwege de strakke maillots en kleurrijke getailleerde pakjes. Het  gruwelijke doden van stieren past niet bepaald in ons ‘roze wereldbeeld’, maar in Spanje is het een populaire ‘sport’. De Spaanse stierenvechter Joselito Ortega breekt met een ‘heilige traditie’: hij liet een advertentie op zijn cape zetten, nota bene een softdrink voor homo’s: ‘Gay Up’. Daarmee fungeert hij als wandelend billboard in de arena, terwijl hij stieren te lijf gaat. Spanje ziet matadoren(letterlijk: doders) als helden en het summum van macho.

 

Ortega hoort niet tot de top; toch kijkt menig Spanjaard met gefronste wenkbrauwen op van zijn reclamestunt. Los van het homodrankje: cape en commercie gaan in Spanje niet samen. Ortega zelf heeft er minder problemen mee: ‘Ik ben een stierenvechter: dat verandert niet. Het is tijd om het normale en gebruikelijke is in deze schijnbaar onwrikbare wereld te veranderen.’ Niemand rept over zijn seksuele voorkeur, maar zijn productkeuze heeft in ieder geval een gevoelige snaar geraakt bij de stierenvechters zelf. Niet alleen in negatieve zin, zoals blijkt uit de reactie van een collega in de Spaanse krant El Mundo: ‘Ik ben een torero en ik ben homo. Ortega is dapper; ik sta in zijn schaduw.’

Lees ook:Weigerambtenaren taboe in Spanje
Lees ook:Katholieken blijven stoken in homohuwelijk
Lees ook:Spaanse homowereld haalt opgelucht adem
Lees ook:Spaanse homo’s woedend op koningin Sofia
Lees ook:Naakte militair op homokalender schokt Spanje

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>