Ballet for Life – ode aan Freddie Mercury in Carré

Van donderdag 13 tot en met donderdag 20 maart wordt het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam een week lang herschapen in een popachtig ballettheater en een MTV-achtige videotempel als Maurice Béjart’s ballet-gezelschap Béjart Ballet Lausanne daar zijn swingende meesterwerken Ballet for Life, Bolero en Light uitvoert. Ballet for Life is een ode aan Queen’s Freddie Mercury, Gianni Versace en Mozart die aldus Béjart alle drie te jong gestorven zijn. Maar de voorstellingen in Carré zijn ook een eerbetoon aan Maurice Béjart zelf die zeven jaar geleden op 80-jarige leeftijd overleed (bron: persbericht).

Ballet for Life zette vier jaar geleden Carré op zijn kop, zoals dat met een balletuitvoering zelden gebeurt. Lange rijen voor de kassa, er werd gevochten om kaarten voor dit ballet en de kritieken waren juichend. De Volkskrant jubelde ‘Voor wie nog nooit een Béjart heeft meegemaakt is Ballet for Life een must’ en ‘Vakwerk van een theaterdier’. Trouw schreef: ‘De dansers springen, suizen en tollen als godenzonen door de lucht met hun borstkas als bazuin en hun voeten en armen als hemels gezang.’ De Telegraaf noemde Ballet for Life als ‘Dansen op leven en dood’.

Ballet for Life is, ondanks het thema dood en opstanding, een optimistisch ballet met dansers die er uitzien als topmodellen, wit gekostumeerd ‘in subtiel erotische doch strenge extravaganze’ van Gianni Versace. Het ballet werd zijn laatste modeshow, kort daarna werd hij vermoord, maar ook hij leeft voort in dit werk. ‘Mijn bedoeling met Ballet for Life was om helden als Mercury tot leven te wekken,’ zei Béjart. Voor de moeder van de zanger was het ‘uiteraard een emotionele ervaring’ toen ze het ballet in Londen zag. Béjart: ‘Ze zei dat het leek of haar zoon ineens uit de dood opstond op het toneel’. Zelf zei hij over zijn werk: ‘Het was liefde op het eerste gezicht voor de muziek van Queen. Ik hou ervan. Het inspireert me, het leidt me in het Niemandsland waar wij ook allemaal zullen zijn. Daar neemt Freddie Mercury, ik weet het zeker, samen met Mozart plaats achter een piano.’

Tijdens deze hommage is ook zijn misschien wel beroemdste werk Bolero te zien, op muziek van Maurice Ravel. Tientallen miljoenen zagen dit werk als emotionele afsluiting van de film Les uns et les autres waarin gedanst werd door Béjart’s vriend, de danser Jorge Donn, die kort daarna aan aids overleed. Ook hij leeft voort in dit meesterwerk dat op woensdag 19 en donderdag 20 maart in Carré te zien is. In deze hommage mag ook het ballet Light niet ontbreken, waarin Béjart zijn passie, liefde en verbondenheid met Venetië en San Francisco uit. Steden waar hij zijn hart aan had verloren.

En Béjart zelf zal wellicht samen met Freddie Mercury, Mozart en Versace van boven toekijken en herinneringen ophalen aan zijn eigen debuut in 1954 in Carré. Kort voor zijn dood zei hij: ‘Daar begon het allemaal. Ik danste hier voor het eerst toen ik net twintig was. Ik was toen een beginnend choreograaf en danste er mijn allereerste choreografie Symphonie pour un Homme Seul. Ik was net met een eigen groepje gestart en het was fantastisch daarmee in dit magische Carré te mogen dansen. Een paar maanden daarna werd ik benaderd door Sonia Gaskell. Zij vroeg me voor haar toenmalige Nederlands Ballet een choreografie te maken. Dat werd het ballet De Cirkel, dat ik in 1956 in datzelfde Carré mocht brengen.’

Lees ook:Béjart Ballet Lausanne in Carré
Lees ook:Choreograaf Béjart overleden
Lees ook:Partner Freddie Mercury overleden
Lees ook:Freddy Mercury overleed 25 jaar geleden
Lees ook:Freddie Mercury overleed 24 jaar geleden

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>